2013. június 14.

Borjád - Máriagyűd "zarándoklat" 2013

Ismét eljött a máriagyűdi zarándoklat ideje, érdekes módon már várom mintha egy nagy túrára indulnék. Igazán kihívást jelent számomra, mert hajnalban 2.50-kor indulunk, ez nekem egyrészt szokatlan, másrészt indokolatlan egy alig 22km-es túrán. De ez a szokás (amit mellesleg ez a kis csapat hozott vissza három éve), hogy oda érjünk a 10h-kor kezdődő szentmisére Máriagyűdre a kegytemplomba. Máriagyűdről és a zarándoklatról már írtam tavaly. Az idei túra kicsit formabontó lett, nagyrészt a túra útvonalának
változtatása miatt, a "hagyományos" (szomszéd települések követett útvonala) út Nagybudmér -  Kisjakabfalva - Újpetre - Vókány - Máriagyűd. Ezt az utat egyrészt már megszokottnak tartottuk (nem hagyományos zarándokok inkább túrázó zarándokok vagyunk), másrészt sok beton út kevésbé érdekesnek. Az új útvonal szerintem szavakba öntve, csodás, változatos, kényelmes, kis résztől eltekintve kavicsos, föld, szőlészeti út.
 To translate this page, use the Google Translate program. Um diese Seite zu übersetzen, verwenden Sie die Google Translate Programm. Чтобы перевести эту страницу, используя Google Translate программы.

A hajnali indulással éppen hajnal hasadtával értünk a Palkonya felett található Szt Bertalan Kápolnához:
"Somogyi Tibor szőlőtermesztő és borász birtokán épült fel 2006-2007-ben, szőlőmunkások számára, szolgálva menedékül és tájékozódásul. E kicsiny kis kápolna természetes anyagokból készült: helyi terméskőből, kézi vetésű téglából, méhviasz falszigeteléssel, égetett agyagcserép fedéssel, mészhabarcs vakolathímekkel. Az épület helyének és tengelyének kitűzése is hagyományos középkori módszerekkel történt: pálcás (radiesztéziai) helymeghatározással.
A kápolnát augusztus 24.-re, Szent Bertalan napjára tájoltuk: ekkor a felkelő nap sugarai megvilágítják a szentélyt és benne Szent Bertalan képét, hozzásegítve bennünket is a megvilágosodáshoz: a bennünk lévő bertalanság megtalálásához."
Mindenkinek csak ajánlani tudom, csodás egy hely, lehet, hogy sokat foglalkoztak a kijelölésével, lehet, hogy szándékosan de egy dolog biztos, nagyon jól esett elidőzni, nézelődni, reggelizni ezen a helyen
Az út többi része végig hullámzóan, hol szőlő sorok, hol erdő mellett haladt, mellékeltem egy térképet mert mindenkinek csak ajánlani tudom, mondjuk palkonyai indulással akár oda-vissza is csak 20km a kápolnától. A kápolnát elhagyva az első harmad a "gerinc" északi felén haladt, ezért délelőtt árnyékos vizes, párás, erre  is kell készülni, útitársaim cipői teljesen átáztak bár eső egy csepp sem esett, a kilátás csodás északra a Mecsekre és Baranya középső részére. A gerincen átküzdve, nem a magasság hanem az erdő adta terep akadály miatt, a küzdelem után végig a déli oldalon haladunk, rendezett szőlő sorok, majd kanyargós kavicsos úton, a látvány és a hőmérséklet is változik, ellátunk egészen délre a határig, Dráváig és azon túl, a nap itt melegen süt és száraz minden.
Az utolsó egy órát, a hegyen erdőben haladunk a kék és a piros jelzésen, ereszkedünk be Máriagyűdre, egyenesen a Kegytemplomhoz.

A víztől és sártól eltekintve (társaimat nagyon zavarta ahogy láttam, hisz nem éppen erre alkalmas bakancsban voltak) számomra egy sokkal élvezhetőbb és kedves úttá vált, biztosra veszem, hogy máskor és nemcsak a zarándokláskor jövök erre. Én Hanvag Limában indultam, ami kényelmes volt mint mindig, és nem ázott be, de ahogy terveztem félúton leváltottam a Teva Terra Fi 3-ra, ez egy nagyon jó páros, a táv se volt sok a terhelés se túl nagy és a lábaim meg se érezték az utat. Tervezetten túl pakoltam a zsákomat, 13-15kg-os terhelést szerettem volna, így amikor fogyott az innivalóm, pótoltam a súlyt a bakanccsal, a két pár túra botnak hála az égnek idén is hasznát vették útitársaim, így csak a cserébe kapott fokos volt a nem tervezett súly:). Idén is jól éreztem magam, jövőre ha találok társat oda-vissza megyünk.

adatok:
Indulás reggel 2.50h a GPS 18 km-ig (lemerűlt) ment plusz ~3,7km, 9.50h-re értünk be. A két megállás, a kápolnánál a 11km-nél 44 perc, a közút keresztezésénél 16km-nél 31perc, átlagosan 13-19 perc alatt mentünk 1km-ert.